10 tips voor minder stress in het nieuwe jaar

Waarschijnlijk hebben meerdere mensen je al gevraagd wat jouw goede voornemens zijn. Wie weet ga jij het volgend jaar helemaal anders doen. Of vind jij goede voornemens onzin? Hoe dan ook, onze volgende tips komen altijd van pas.
Want wie wil nou niet minder stress in 2017?

1.    Bedenk waar je stress van krijgt
Vaak weet je wel wat de oorzaak van je stress is. Bedenk voor jezelf waar je stress van krijgt. Wat kost je veel energie? En wat kun je daar aan veranderen?

2.    Sta stil bij wat jij belangrijk vindt
Dingen moeten doen, omdat andere mensen dit verwachten, kan een hoop stress geven. Bedenk wat je zelf belangrijk vindt.

3.    Maak tijd voor leuke dingen
Spreek af met vrienden, ga sporten, plan dingen waar je blij van wordt en van ontspant.

friends-pexels

4.    Bepaal welke dingen het belangrijkste zijn en maak een planning
Schrijf de dingen op die je nog moet doen. Bepaal daarna voor jezelf wat je nu moet doen en wat nog wel even kan wachten. Veel dingen die in je hoofd zitten, hoeven namelijk helemaal niet nu gedaan te worden.

5.    Vraag niet teveel van jezelf
Als je teveel van jezelf vraagt, voel je je alleen maar teleurgesteld als dingen niet lukken. Deel het op wat je moet doen. Als je bijvoorbeeld voor een tentamen moet leren, leer dan niet alle hoofdstukken achter elkaar. En plan je dagen niet helemaal vol, maar houd tijd vrij voor dingen die onverwacht kunnen gebeuren.

6.    Durf nee te zeggen
Het is erg belangrijk dat je grenzen voor jezelf stelt en ‘nee’ zegt als het je teveel wordt.

7.    Zet je telefoon af en toe een uurtje uit
Even een uurtje geen appjes of berichten van Instagram, Snapchat of Facebook…

telefoon-pexels

8.    Lach!
Lachen is gezond, dat wist je misschien al. Lachen zorgt ervoor dat spanningen en stress minder worden. Dat komt doordat onze hersenen stofjes aanmaken, waardoor we ons gelukkiger voelen. Volgens Happy News lachen we minder dan vroeger. Een halve eeuw geleden lachten we ongeveer 18 minuten per dag, nu zijn dat er nog maar 6. Hoog tijd om daar wat aan te doen. Bekijk bijvoorbeeld deze 4 filmpjes om jou aan het lachen te krijgen.

9.    Zorg goed voor jezelf
Dit is een open deur. Maar wel heel belangrijk.
- Slaap zorgt ervoor dat je je uitgerust en fit voelt, en dat je lichaam herstelt.
- Bewegen is op veel verschillende manieren goed voor je. Je krijgt een beter humeur, je kunt beter tegen stress en je voelt je fitter.
- Alcohol en koffie zorgen voor een tijdelijke boost, maar je voelt je op de langere termijn beter als je er niet teveel van neemt.

10.    Accepteer!
Last but not least: accepteer dat dingen niet altijd gaan zoals je wilt. Probeer je niet druk te maken om dingen die je niet kunt beïnvloeden. Focus op de dingen die je wél kunt veranderen.

Ben jij al stressvrij of heb jij een tip? Laat het ons weten!

Voel jij je zo gestresst, dat je er graag eens met iemand over zou willen praten? Aarzel dan niet om (anonieme) hulp te zoeken via onze help button.