Ervaringen met MIND Young Academy

‘’Ik probeer mijn mentorleerlingen op allerlei manieren te laten weten dat ze open kunnen zijn naar mij over hun gevoelens, klachten en problemen. Maar het blijven pubers: praten is een drempel. Het feit dat de peer educators als jong rolmodel letterlijk deze drempel wegnemen is de succesfactor. Dat lukt mij als docent niet.’’ – vmbo docent

’Het mooie aan peer educator zijn binnen de MIND Young Academy is dat ik anderen kan helpen door mijn eigen ervaringen in te zetten. Als er op mijn middelbare school of vervolgopleiding meer was gesproken over psychische klachten was het nooit zo diep in mij gezakt.’– Vera, peer educator

‘’Veel van de leerlingen hebben veel aan hun hoofd. Dit is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Hoe dit komt, durf ik niet te zeggen, maar veel van onze studenten komen uit gebroken gezinnen. Dat zij tijdens de MIND Young Academy kunnen ervaren dat ze niet de enige zijn, en dat erover praten helpt is ontzettend belangrijk voor hen.’’ – mbo docent

‘’Ik vertel mijn problemen liever aan een onbekende. Die gaat niet ontkennen wat je zegt. Zo van: nee jij bent helemaal niet zo. Jullie begrijpen problemen, omdat je ze zelf ook hebt gehad. Dat praat makkelijk.’’- 1e jaars mbo 2 student, tegen peer educator

‘’Ik kan wel naar een zorgcoördinator gaan om te praten over mijn problemen, maar iedereen ziet dat ik naar hem toe ben gegaan en als ik uit het kamertje kom. Dan gaat iedereen je toch vragen wat je daar deed. Dan ben je raar. Daarom vind ik het fijn dat we er nu in de klas over praten met jullie.’’- 2e jaars mbo 4 student, tegen peer educators

Bekijk het verhaal van peer educators Belinda en Berfin