De burnout: hoe jij er binnenkort ook bij kunt horen #prestatiedruk

Maarten (21) heeft zijn leven prima op orde. Hij is een sociale jongen die na een week studeren graag met zijn vrienden de kroeg induikt, zo nu en dan de tijd vindt om in de sportschool met wat ijzer te smijten en het ook voor elkaar krijgt om twee keer per week samen met zijn huisgenoten een goede Italiaanse pasta in elkaar te zetten.

stress_pexels

ERBIJ HOREN
Toch knaagt er de laatste weken iets aan hem. Zijn vrienden hebben in een korte tijd allemaal een burn-out gekregen en hij heeft het gevoel er niet helemaal bij te horen. De druppel was toen een van zijn beste maten hem verweet dat hij nog zoveel energie had om een avondje te gaan stappen: “Maarten, dit meen je niet? Heb jij serieus nog zin om vanavond De Juffer in te duiken? Ik lig al de hele dag apathisch op de bank voor me uit te kijken en ik ben echt he-le-maal gesloopt. Ik vind het echt niet zo tof van je als jij met je tomeloze energie wel biertjes gaat doen.”
 
Dat hakte erin. Het was alsof hij na jaren eindelijk wakker werd geschud. Ook hij vond dat zijn leven veel te veel in balans was en besloot dat het roer nu nog om moest voor het te laat was.
 
NO TIME TO WASTE
Maarten vond dat er geen seconde tijd meer te verliezen was en stuurde diezelfde dag nog een mail naar de universiteit met de mededeling dat hij diezelfde maand nog wilde afstuderen en er een extra minor bovenop wilde gaan doen. “Om lekker fulltime de boeken in te duiken.”
 
Ook het sporten zou op een veel frequentere basis moeten gaan plaatsvinden. Drie keer per week kracht, twee keer per week cardio.
 
De uren van zijn bijbaantje werden verhoogd van 4 naar 20 uur in de week, hij meldde zich aan als taalmaatje voor een vluchteling en maakte een groepsapp aan voor zijn huisgenoten met de mededeling dat hij vanaf vandaag elke dag een verse maaltijd zou koken voor het gehele huis.
Bam! Maarten was on fire! Hij zou zijn vrienden wel eens even laten zien wie hier een knaller van een burn-out zou krijgen.
 
ALLE BALLEN HOOG HOUDEN
Al na twee weken merkte Maarten veranderingen. Steeds vaker lag hij nachten wakker. Na een maand begon hij ook vaker met mensen in zijn omgeving irritaties te krijgen, brak het zweet hem uit als hij de drukke sportschool instapte en sliep hij inmiddels soms nachten helemaal niet. Wat was hij trots.
 
Toen ook zijn was zich in extreme mate opstapelde en hij op een ochtend voor de vijfde achtereenvolgende dag besloot dezelfde onderbroek aan te trekken wist hij dat het hem was gelukt! Een gevoel van vreugde en kracht ging door hem heen en hij wist nu wat hem te doen stond.
 
Na 2 maanden kon hij eindelijk vol trots zijn beste vriend bellen: “hey gast, zullen we samen apathisch op de bank gaan zitten? Ik heb ook een burn-out.”

NB. Natuurlijk is een burn-out absoluut niet iets wat je nastreeft. Dit artikel is geschreven door iemand die zelf last heeft gehad van een burn-out. Met dit artikel willen we duidelijk maken hoe de maatschappij en bepaalde verwachtingen een rol spelen bij het aantal burn-outs en burn-out klachten.

Heb jij last van burn-out klachten en zou je daar graag eens (anoniem) met iemand over willen praten? Check onze helpbutton.