Terug naar homepagina van bijzondere ervaringen

Omgaan met kritiek

210527_omgaan met kritiek

Misschien ben je erg kritisch op jezelf of heb je het idee dat anderen erg kritisch zijn. Er kan dan een kritische stem in je achterhoofd klinken, of je hoort een stem hardop die regelmatig commentaar levert. Kritiek is iets waar iedereen ervaring mee heeft. Sommige mensen geven of krijgen regelmatig kritiek. Je kunt ook bang zijn voor kritiek. Om kritiek te voorkomen kun je je anders gaan gedragen.  

Hoe kan ik handig omgaan met kritiek?

Het kan je helpen om de volgende vragen aan jezelf te stellen om handig om te gaan met kritiek: 

1. Is het kritiek? 
Alleen een opmerking waarin letterlijk iets negatiefs over jou of over jouw gedrag gezegd wordt is echte kritiek (“We hadden om 3 uur een afspraak, je bent een halfuur te laat” vs. “fijn dat je er bent, ga gauw zitten!”).  

Is het antwoord nee? Verwijs het naar de prullenbak 

2. Ben ik het ermee eens? 
Het gaat om een mening van iemand anders. Je kunt je eigen mening rustig naast die van de ander zetten. Sta daar eens bij stil: ben je het echt eens met de kritiek die je gekregen hebt?  

Is het antwoord nee? Verwijs het naar de prullenbak. 

3. Wil ik dat veranderen? 
Niet alle kritiek waar je het mee eens bent hoef je te veranderen. Iedereen heeft sterke kanten en iedereen heeft ook minpunten. Ook met minpunten ben je oké. 

Is het antwoord nee? Verwijs het naar de prullenbak. 

4. Moet ik het nu veranderen? 
Je bent niet verplicht om direct aan de slag te gaan, ook niet als je tot de conclusie bent gekomen dat je je gedrag wilt veranderen. Soms kan het juist helpen om even te wachten tot een later tijdstip, wanneer je minder somber of angstig bent en meer energie of zelfvertrouwen hebt. Veranderen lukt het beste op een geschikt moment en dat is vaak niet direct. 

210629_omgaanmetkritiek_do_dont

Meer hulp nodig bij kritiek ontvangen?

EDI-teams

Deze teams zijn specialist in bijzondere ervaringen. Je kunt contact zoeken. Bijvoorbeeld voor hulp of een assessment (beoordeling van je bijzondere ervaringen).

Waarvoor kun je terecht bij een EDI-team?

EDI staat voor ‘Early Detection and Intervention’. Deze teams vallen onder de GGZ, en er werken speciaal opgeleide psychologen.

Je kunt een eenmalige afspraak maken om te praten over jouw bijzondere ervaringen. Indien nodig en gewenst, kun je ook behandeling krijgen. Dit vermindert stress en zorgen, of het voorkomt dat jouw nare belevingen erger worden. Je kunt naar een Bijzondere Ervaringen (EDI) team verwezen worden door een huisarts, maar je kunt vaak zelf ook even bellen om te horen hoe het daar werkt.

Als je belt is er kans dat je het secretariaat van een bredere afdeling aan de telefoon krijgt. Maak dan duidelijk dat je iemand wil spreken van het EDI-team (of ‘vroegdetectie’ of ‘vroegsignalering’).

Ik wil meehelpen

Ben jij bereid om samen met ons de inhoud te verbeteren?